Řešíte neustále energii, kterou užíváte? Zabýváte se otázkou, zda jste se upsali výhodnému dodavateli elektrické energie, anebo zemního plynu? Právě před upsáním se novému dodavateli těchto energií, je zkrátka  třeba prostudovat veškeré obchodní podmínky, sankce, bonusy, sliby. Pojďme se na tuto problematiku podívat blíže…

Zima

Nacházíme se uprostřed nezbytné topné sezóny a vy možná už teď litujete, že jste zavčasu nezměnili dodavatele svého zemního plynu. Teď s tím už počkejte do jara, kdy je na tuto změnu nejlepší období, a to především kvůli výpovědním lhůtám. Vyhněte se však určitým společnostem, konkrétně společnosti Bohemia Energy a Innogy. Ty totiž patří k nejdražším dodavatelům v naší republice.

Typy uzavření smluv: 1) Na dobu neurčitou…

Pokud si chcete nechat otevřené zadní vrátka, uzavřete smlouvu s Ray Energy nebo s Europe Easy Energy – dodavateli, kteří právě nechávají svým zákazníkům otevřené smlouvy na dobu neurčitou. V praxi to znamená, že u nich nemusíte, jako u běžných dodavatelů plynu, zůstávat  tři roky, abyste získali lepší cenu než u původního dodavatele. Rozhodně si to dobře promyslete

2)… či se závazkem na dobu dvou až tří let…

… takové smlouvy poskytuje například nejdražší dodavatel plynu u nás – společnost Bohemia Energy, anebo Comfort Energy, pozor však na tuto alternativu a uvědomte si, že ony tři roky u těchto firem budete muset setrvat.

Začarovaný kruh – opakované nedoplatky

že vám to něco říká? Samozřejmě není žádným tajemstvím, že až osmdesát procent českých domácností disponuje opakovanými nedoplatky za plyn s následným zvednutím záloh, které v následujícím účtovacím období zase nestačí. Jak je to možné? Opravdu nás tyto společnosti opakovaně okrádají? Nebo bychom se s každým účtovacím obdobím měli uskromňovat víc a víc? Ať tak či tak, kam až tyto nedoplatky povedou? Buďte proto skeptičtí raději dopředu. Budete schopni nedoplatky zavčasu splácet? Vyplatí se vám tento dodavatel? Poskytuje vůbec nějaké bonusy? Rovněž dopředu myslete na možnost postupných splátek při případných nedoplatcích – umožňuje to tento dodavatel?  I to je potřeba si zjistit. Pamatujte také na to, že tam, kde se podepisujete na dobu určitou, tam se nová smlouva po uplynulé době a automaticky prodlužuje, a to aniž by se vás obtěžovali dodavatelé kontaktovat, zda u nich i nadále chcete zůstat. Rovněž někteří povedení dodavatelé neudávají přesný termín, do kdy u nich smlouvu máte právě proto, že vypovědět ji pak je již komplikované. Myslete na to proto dopředu.

Dopředu se zajímejte o konkrétní sankce, ale také o možnost předčasného ukončení smlouvy

Tento úkon je tím nejdůležitějším před jakýmkoli podepsáním smlouvy. Preventivně je také dobré si zavolat na zákaznickou linku dodavatele a prověřit si , jak se svými zákazníky komunikuje. Sledujte recenze na dodavatele, jak zpracované má stránky a podobně, výběr dodavatele energií, které k životu potřebujeme, je totiž opravdu těžkým úkolem, protože bez elektřiny, plynu či vody zkrátka nemůžeme existovat.

Jak to dnes funguje?

V minulosti si lidé všímali především ceny. Dnes lidé zase řeší i případné bonusy, anebo vyhovění dodavatele při případných nedoplatcích „na splátku“. Důležitou informací však je, že legislativa je více nakloněná spotřebitelům. Ovšem i tak je nezbytné, mít se vždy na pozoru a opravdu dobře si vybírat společnost, která nám elektřinu nebo plyn bude dodávat. Klidně si rovněž projeďte internetové weby s recenzemi od uživatelů na danou společnost. Na energetickém trhu nyní působí kolem osmdesáti dodavatelů energie. Někteří z nich prodávají pouze elektřinu, jiní zemní plyn, další oboje. Někteří mají jen pár stovek zákazníků, další stovku tisíc. Jak uvádí odborníci, v prodeji elektřiny se prosadili jenom dva hlavní dodavatelé, v prodeji plynu pak jen jeden.

Smlouva a obchodní podmínky

Není žádným tajemstvím, že se bojíme nového a vyhýbáme se firmám, které mají málo zákazníků. Ale, že  je někdo na trhu nový, anebo má málo příznivců, to neznamená, že se nedokáže o své zákazníky postarat. Podstatné jsou tedy reference a ostatně i na tradiční dodavatele se nese vlna nevole. Uživatelé energií nechápou, proč neustále doplácejí, protože až osmdesát procent uživatelů energie dostává opakovaně nedoplatky s následným automatickým zvýšením záloh. Lidé se v užívání energií uskromňují, avšak stále dostávají další vyúčtování s nedoplatky. Ve výčtu užité energie neumí žádná domácnost číst, respektive se jí nezdá, jak je možné, že tolik energie měli spotřebovat. Faktem je, že problematika neustálého zvyšování záloh a neustálých nedoplatků poté, opravdu zavání podrazem.

Nízká cena

S nízkou cenou se téměř vždy spojují nevýhodné obchodní podmínky a skryté sankční poplatky. Veškeré dodatky ke smlouvě si proto řádně prostudujte, protože ve smlouvách se zavazujete na x-letou spolupráci s dodavatelem, kterému budete odevzdávat své finance.  Smlouvy na určitou dobu jsou spojené s produktem s fixovanou cenou elektřiny nebo zemního plynu. Využívejte proto společností, které nabízejí alespoň bonusy. K těm patří bezplatný servis tepelných zařízení, služby elektrikáře nebo energetické poradenství – tedy vše, co by mělo být automaticky jen s tím faktem, že se rozhodnu dané společnosti upsat. Funkčnost jejich služeb by přece měla být v jejich zájmu. Ne nic za další příplatek.Totéž platí i pro zákaznický servis, který energetické společnosti prezentují jako nadbytek svých služeb, který však z dobroty srdce dávají zadarmo.