Potřebujete reklamovat poškozené zboží, které jste nevědomky poškozené již koupili, anebo vám jej nadělil Ježíšek? Vše je možné. Přečtěte si, jak dále postupovat…

Pokud jste si koupili vadný výrobek, anebo se vada projevila v průběhu užívání, nebojte se tento problém řešit – jsou v tom přece vaše peníze a vy máte nárok na opravu, případně výměnu zboží. I pro tento nárok však existují určité podmínky, v prvním případě hraje roli zejména čas…

Jaká je u výrobků záruční doba?

Zejména jde klasicky o dva roky, pokud prodejce či výrobce neuvede jinak. Existují však i firmy, které nabízí záruku na určité předměty i pět až deset let. Když si kupujete nějaký předmět, jistě nepředpokládáte, že vám do půl roku vypoví službu. Od toho existuje právě ochrana spotřebitele v podobě dvouleté záruky na předmět. Bohužel praxe je taková, že se vše dnes vyrábí s omezenou funkčností. Tak se stává nejlépe den po záruční lhůtě to, že vám odejde například pračka…

Záruční doba u spotřebního zboží

U běžného spotřebního zboží prodejce odpovídá za vady po dobu čtyřiadvaceti měsíců, přičemž tato lhůta platí od doby, kdy si zboží koupíte a převezmete. Ovšem zcela jiné je to u výrobků, které rychle podléhají zkáze, jako jsou ku příkladu potraviny, uzeniny, pečivo, lahůdky, ovoce a zelenina. U jídla nebo kosmetických produktů je na obalu jasně vyznačeno datum expirace. U nebaleného pečiva je to zpravidla den nato. U zákusků, uzenin jsou to cca tři dny. Poté se nemůžete domáhat reklamace na tom, že vám zplesnivěl chleba, anebo jablka.

Postup reklamace

Pokud má obchod své filiálky, které jsou třeba ještě blíže vašemu domovu nebo pracovišti, či prostě místu, kde se právě teď nacházíte, pak můžete tam. Nemusíte tudíž chodit vyloženě do prodejny, kde jste dané zboží koupili. Je třeba oznámit vadu, popsat ji, navrhnout způsob řešení tohoto problému – zda chcete opravu, vrácení peněz, anebo alespoň ponížení ceny. Dostat však můžete také nový výrobek. Velmi benevolentní je v tomto případě například oblíbená společnost Alza, která spotřebiteli rozhodně nedělá problémy.

Oprava

Pokud se rozhodnete, že chcete daný výrobek opravit, pak to udělá specializovaný servis firmy, u které jste onen výrobek pořídili. Vše by mělo být uvedeno v obchodních podmínkách, případně v reklamačním řádu.

Reakce na reklamaci do třiceti dnů

Poté, co se s prodejcem dohodnete na způsobu řešení vady, musí vám prodejce vystavit potvrzení o uplatnění reklamace, a pokud tak neudělá, vyžádejte si jej. Pokud vám jej i přesto nechce vydat, obraťte se na českou obchodní inspekci. Reklamace se vyřizuje zpravidla třicet dnů od jejího přijetí.